top of page

13-14.5.2021 Pyöräilyä ja valokuvausta Porkkalassa.

Updated: Apr 25, 2023

13.5.2021 Torstai

Päätimme lähteä päiväretkelle pyörillä. Pakkasimme pyöriin mukaan vaatetta, keittimen, kattilat ja muuta hieman ylimääräistäkin varustetta. Saisi samalla testattua pyöräilyä tulevia bikebacking retkiäkin varten. Taivas oli pilvetön ja lämpötila +23 astetta kun ajelimme kotoa Karhusuolta kohti Kivenlahtea. Pidimme merenlahden perukoilla tauon ja nautimme maisemista.

Seuraava kohde oli Sarfivikin golf alueen läpi menevä autotie. Tien päässä huomasimme kuitenkin, että se oli suljettu läpipääsemättömällä puomilla joten tielle ei ollut asiaa kuin tilallisilla, oli aika suunnitella reitti Väransbyn alueelle uudelleen. Juuri kun olimme lähdössä liikkeelle juoksi edestämme hirvi. Ensimmäinen eläinhavainto retkellä oli siis tehty. Näimme päivän aikana lisäksi kotkia, valkohäntä- ja täpläkauriita sekä rusakoita. Perillä Porkkalassa kävi mereltä kylmä tuuli ja lämpötila tipahti +14 asteeseen. Makkaratauon jälkeen jatkoimme nopeasti matkaa Porkkalan sisämaahan, takaisin lämpimään.

Pian teimme reittisuunnitelmaan muutoksen, korvaisimme asvalttitietä poluilla ja hiekkateillä. Muistin nimittäin erään polun joka oli ainakin vuosia aikaisemmin ajettavassa kunnossa. Polku osoittautuikin todella nautinnolliseksi ajaa, samoin rauhallinen hiekkatieosuus. Retken tässä vaiheessa tuli fiilis, kuin olisi ollut maaseudun rauhassa, ulkomailla.

Kilometrejä kertyi päivän aikana yli 70, joten loppumatkasta pyörän paino alkoi jo tuntumaan jyrkissä ylämäissä. Tämä retki oli upea ja saa varmasti vielä jatkoa, ehkä teemme Porkkala Tour ajon vielä tänä kesänä, etsimme siihen ajoon enemmän näitä hienoja polkuja ja hiekkateitä.

14.5.2021 Perjantai

Heräsimme aikaisin aamulla ja lähdimme valokuvaamaan Porkkalaan. Tällä kertaa otimme suunnaksi alueen, jonka olin jo lähes unohtanut. Aloitin luontokuvaamisen juuri tällä alueella 2010 luvun alkupuolella. Usein aika kultaa muistot, mutta tällä kertaa niin ei ollut käynyt. Muistin alueen normaalina metsänä, mutta aluehan oli todella upea. Olin unohtanut avoimet metsäpohjat, vanhat metsät ja kauniit sammalpeitteet. Näissä metsissä pääsi näkemään eläimen usein riittävän kaukaa. Pellotkin olivat sopivia sopukoita kuvaukseen.

Näimmekin lyhyen aamuretken aikana paljon valkohäntäkauriita, muutaman täpläkauriin, vauvakyyn ja rusakoita. Törmäsimme myös kahteen melko tuoreeseen kauriin raatoon joiden kuolinsyy oli toisessa tapauksessa ilves ja toisessa ilves tai susi. Tälle alueelle palaan kenties jo tällä viikolla uudestaan, yöretkelle?