top of page

22-31.12.2023 Joulu Rukalla, Kuusamo.

22-23.12.23 Espoo - Kuopio - Ruka.

Ajosää oli varsinkin ensimmäisellä osuudella todella upea. En ole koskaan ajanut Kuopioon niin kauan. Välillä jono mateli 40km/h, välillä taas vauhtia oli yli nopeusrajoitusten. Lämpötila oli Espoosta lähtiessä +1 ja teillä lensi loska, Kuopiossa mittari näytti jo -1 ja Rukalle päästyämme -3 astetta. Kummankin ajopäivän päätteeksi oli kuskilla melko väsynyt olo.

Paikoin erittäin huonossa säässä ajetun 840km keskikulutus autolla oli 5.7ltr/100km. Katolla suuri suksiboksi ja auto sisästä kattoa myöten tavaraa täyteen pakattu. Ei pöllömpi kulutuslukema!

24.12.23 Jouluaatto.

Jouluaatto oli lepopäivä. Aamulla teimme perinteisen joulupuuron ja taustalla pyöri televisiossa Joulupukin kuumalinja. Tulipa käytyä meille harvinaiseen tapaan aamusaunassakin. Moona odotti jo kuumeisesti lahjojen avaamista. Lahjat laitettiin näkyville jo edellisenä päivänä joten nimilappuja oli ehditty käydä tutkimassa jo lukuisia kertoja.

Avaaminen sai kuitenkin vielä tovin odottaa sillä ensin kävimme syömässä oikein maittavan jouluaterian Riipisen Riistaravintolassa. Voin suositella tätä joulupöytää sillä pöydästä löytyy perinteisten laatikoiden ja kinkkujen lisäksi mm. savumuikkuja, lämminsavustettua poroa, poro- ja hirvisalamia, riistapataa porosta jne.

Ruokailun jälkeen palasimme mökille lahjojen aukaisuun. Loppuilta menikin perinteisesti loikoillen.

25-26.12.23 Laskettelua.

Kaksi ensimmäistä päivää laskettelimme todella mukavassa säässä, pakkasta oli -3...-5 astetta ja lähes tyyntä. Välillä kovempi tuuli kävi vain Rukan huipulla sekä Saaruan rinteissä. Moonakin oli kehittynyt huimasti sitten viime käynnin ja nyt jyrkemmät punaiset rinteet tuntuivat olevan parhaimpia lasketteluun. Toisena laskupäivänä piti kuvata enemmänkin mutta ajoittain tuli taivaalta hieman jäätävää tihkua jonka vuoksi kamera pysyi taskussa eikä kypärässä. Pari videoo tuli kuitenkin päivän aikana otettua.

Toisen päivän lopetin tuolihississä kompurointiin. Sukseni luistivat niin paljon että ajauduin hissin maton jälkeiseltä odotusalueelta vauhdilla edessä kyytiin ottavan tuolihissin alle ja jouduin jarruttamaan vauhtiani kaikin keinon. Ainoa mahdollisuus oli lopussa laittaa suksea hieman poikittain jonka seurauksena sauvani vääntyi ja suksi laukesi irti. Hissi pysähtyi ja hissinhenkilökunta toi pari metriä taakse jääneen suksen minulle, suksi jalkaan ja matka hissillä jatkui. Hyvin erikoinen tapaus kaikenkaikkiaan. Kuinka sukseni luisti tuossa kohdassa noin paljon ja muiden ei? Se jäi arvoitukseksi. Huomenna pitää sitten koettaa oikoa toinen sauvani laskukuntoon.

Tapahtuipa päivän aikana toinenkin läheltä piti tapaus, siitä alla video!

Laitoin tästä paikasta hieman palautetta myös keskukselle. Kaksi päivää myöhemmin kun olimme rinteessä oli paikkaan laitettu hyvin selvä varoitusmerkki, hienoa RUKA!

27.12.23 Retkipäivä.

Tänään pakkasimme varusteet ja lähdimme kohti Konttaisen parkkipaikkaa joka oli todella ruuhkainen. Meidän oli kuitenkin tarkoitus lähteä kohti Valtavaaraa ja siellä olevaa laavua mutta erikoista kyllä kukaan ei ollut kulkenut sinne ja polku oli täynnä polveen saakka upottavaa lunta. Konttaisen ruuhkakaan ei kiinnostanut joten ajoimme takaisin mökille ja suuntasimme siitä vanhaa kelkan jälkeä pitkin metsään. Kävelimme metsässä lenkin ja näimme jänisten ja ketun jälkiä. Illalla kävin Moonan kanssa Ruka kylässä kiertelemässä kauppoja. Moona osti korvikset ja tarttuipa sieltä mukaan Moonalle ja minulle uudet laskettelusauvatkin. Huomenna passaa sitten mennä rinteeseen uusilla sauvoilla. Nukkumaan käydessä taivaalla näkyi tähdet ja kuu. Ensimmäistä kertaa taivas selkeni matkallamme.

28.12.23 Pakkaspäivä, retki Konttaiselle ja Kuusamoon.

Aamun pakkaslukema yllättää, mökin ikkunassa mittari näyttää -23 astetta, Kiutakönkäällä näyttää olevan -26.5 astetta. Rinnepäivä siirtyy perjantaille jonne luvataan taas pilvistä ja noin -10 astetta.

Lähdimme päivällä kohti Konttaista, pakkaslukemat olivat Konttaisen parkkipaikalla jo järjelliset -18 astetta. Kiersimme Konttaisen Kuhhaus reitin josta on tullut meille jo perinnereitti talvisin. Konttaisen maisemiin ei koskaan kyllästy. Reitiltä pois tullessa syötimme myös lintuja, hömötiaset olivat syömätuulella mutta kuukkelit tyytyivät katselemaan puiden oksilta tiaisten touhuja.

Retken jälkeen kävimme vielä Kuusamossa shoppailemassa.

Ilta vietettiin taas syöden ja saunoen.

29.12.23 Laskettelua.

Viimeinen laskettelupäivä oli selvästi kylmempi kuin aikaisemmat, pakkasta oli ala-asemalla -12 astetta ja hyvistä varusteista huolimatta meinasi kylmä tunkea välillä "puseron alle".

Pakkanen oli jotenkin kostean tuntuista, läpitunkevaa. Laskettelun välissä kävimme, kuten aina, rinneravintolassa. Moonalla vakio limu, sämpylä ja Dajm kakku, Helillä sämpylä ja minttukaakao sekä itselläni bisse ja sämpylä. Lopulta oli aika heittää tältä vuodelta hyvästit Rukan rinteille ja lähteä takaisin kohti mökkiä. Yhteenvetona Rukalla oli auki kaikki rinteet ja hissit mutta luonnonlumitilanne oli sen verran heikko etten päässyt laskemaan metsään. Kävin kyllä muutaman kerran pätkän laskemassa mutta jyrkimmissä paikoissa oli esillä sen verran kiveä, etten viitsinyt ehdoin tahdoin alkaa suksia rikkomaan. Nyt lunta oli 30-40cm, kaikki pehmeää höttöä ilman välikerroksia. 4 vuotta sitten jouluna lunta oli yli 80cm!

30-31.12.23 Ruka - Kuopio - Espoo.

Oli aika lähteä haikein mielin kotimatkalle. Vuoden -23 toinen Rukan matka oli päättymässä.

Pääsenkö seuraavan kerran suurempiin rinteisiin vasta keväällä -25? Sillä eteläsuomen pienen korkeuseron rinteet eivät todellakaan kiinnosta.

Kotimatka sujui ilman ruuhkia ja yövyimme taas puolen matkan krouvissa, Kuopiossa.

Kotiin palasimme sopivasti Uuden Vuoden viettoon ja nukuimmekin jo sikeästi vuoden vaihtuessa.

RUKA plussat ja miinukset

• + Kaikki rinteet yleensä jo jouluna auki.

• + Erinomainen hissikapasiteetti, jonoista ei ole koskaan tarvinnut kärsiä.

• + Monipuoliset rinteet.

• + Rinnealueiden reunoilla hienoja vapaalaskupaikkoja.

• - Saaruan ja Pessarin alueen hissit ovat pahasti ajastaan jäljessä.

• - Monet siirtymät ovat liian loivia, niihin ei saa tarpeeksi vauhtia edes muna-asennossa. Esimerkiksi uusi pitkä siirtymä Mastolta takaisin Vuosseliin on umpisurkea, mutta ei siihen ole muutakaan reittiä.

• - Ruuhka-aikoihin voisi rinneravintolapaikkoja olla enemmän, tosin tähän tulee korjaus vuonna -25 kun uusi upea rinneravintola valmistuu gongolihissin yläasemalle. Olisiko silloin jo aika uusia myös nuo pari alkuperäistä hissiäkin? Sillä ne sijaitsevat upeiden rinteiden luona.

Mitä joulu Rukalla maksaa?

• Mökki 2 huonetta, sängyt max. 5 hl. noin 780e sisältää loppusiivouksen,

• Meno-paluu bensiini meidän tapauksessa kaikkinen ajeluineen 230e.

• Hissilippu 3h aikuinen 44e ja nuoriso 40e.

• Riipisen ravintolan joulupöytä 68e/hl + juomat.