top of page

8-10.10.2021 Syysretki Paistjärvelle.

Updated: Sep 7, 2022

Paistjärven alueella on nähtävissä luonnon monipuolinen kirjo:

Puhtoisia järviä, näyttäviä harjuja havumetsineen, suppia, jyrkkiä kalliomuodostelmia ja lettorämeitä. Paistjärven kirkkaat järvet ja pitkälti rakentamattomat ovat arvokas osa valtakunnallista rantojen suojeluohjelmaa.

8.10.2021 Perjantai

Lähdimme illan jo hämärtyessä ajamaan asuntovaunu perässä kohti Paistjärven aluetta. Tämä matka oli myös meidän ensimmäinen retki asuntovaunulla. Saavuimme perille pilkkopimeällä ja taivaalta sataa tihkutti vettä. Illan ohjelmassa oli vain asuntovaunun toimintojen opettelua jonka jälkeen valvoimme tovin ennen nukkumaan käyntiä.

9.10.2021 Lauantai

Yö oli lämmin ja aamulla sää jatkui samanlaisena, taivaalta sateli ohutta sumusadetta. Aamupalan jälkeen siirryimme autolla muutaman kilometrin päähän vaunusta, ottaen kohteeksi Pirunkirkon vaellusreitin. Reitti kierteli hienoissa maisemissa, tyynet lammet ja järvet peilasivat upeasti ruskan värejä pinnoiltaan. Pirunkirkon kalliomuodostelmat sykähdyttävät kerta toisensa jälkeen. Joka kerta tulee miettineeksi kuinka ne ovat syntyneet? Aivan kuin suuri joki tai jäätikkö olisi muovannut kallioon nykyisen muodon.

Pirunkirkon jälkeen reitti siirtyi pääosin perinteiseen suomalaiseen metsikköön ja lopulta koko loppuosa reitistä oli metsäautotietä joka hieman latisti vaellusfiilistä. Alkuperäisen suunnitelmamme mukaan meidän piti jättää juuri tuo loppuosa reitistä kulkematta ja suunnata paljon pidemmälle, poluttomalle metsäosuudelle mutta samana päivänä alkanut hirvenmetsästys vesitti suunnitelmamme. Kolme hirviporukkaa ja me metsässä ilman näkyvää vaatetusta olisi ollut riski. No, on ainakin yksi syy lisää palata Paistjärvelle taas tulevina vuosina.

Iltapäivällä otimme poutasäässä kohteeksi Ketturiutan jonka reitille pääsimme lähtemään suoraan asuntovaunulta. Metsässä alkoi jo hämärtymään kun vaelsimme taas hienoissa maisemissa kohti Ketturiutan nuotiopaikkaa. Ympärillä oli kaunista kangasmetsää, hienoja siirtolohkareita, kalliomuodostelmia ja suppia. Nuotiopaikalle päästyä paistoimme makkarat ja siirryimme pian sen jälkeen ihailemaan syksyisiä maisemia rantakiville. Asuntovaunulle palasimme juuri ennen pimeyden tuloa. Edessä oli toinen yömme asuntovaunussa johon olimme pirun tyytyväisiä.