top of page

4-7.6.2023 Varsova, Puola.

Olin viimeksi tyttöni Moonan kanssa kaupunkilomalla Berliinissä, kesäkuussa 2018 joten olikin jo aika tehdä uusi Keski-Eurooppaan suuntautuva isi-tyttö retki!

Kohteeksi valikoitui Puolan pääkaupunki, Varsova.

Hotellin varasin Bookingin kautta, lentäkenttäkuljetukset etukäteen saman firman kautta ja lennot suoraan Finnairilta. Ensimmäinen harmaita hiuksia aiheuttava tapaus oli Finnair, netissä tehtävä lähtöselvitys ei toiminut kuin Strömsössä. Varasin meille kummallekin istumapaikat ja näin varaus oli valmis. Ainoa vika että Moonan istumapaikka katosi lentolipulta. Chatista saa apua! Jos saa.

Chatin täti laittoi meille istumapaikat ja kaikki oli kunnossa! Hetken.

Pian Moonalle herjasi että tarkastuskortti pitää noutaa lähtöselvitystiskiltä. No se ei olisi kauhea mutka kentälle mennessä, mutta pian lentoliput muuttuivat ja minun istumapaikka siirtyikin Moonalle ja minulta katosi istumapaikka! Soitto Finnairin asiakaspalveluun joka on kaiken lisäksi lisämaksullinen palvelu. Aikani puhelimessa jutellen ei meille saatu laitettua istumapaikkoja ja sanottiin että koneessa on todella paljon tilaa, paikat eivät ole ongelma. Menkää kentällä lähtöselvitystiskille.

4.6.2023 Sunnuntai - Varsova kutsuu!

No seuraavana aamuna menimme kentälle ja hieman sivummassa oli epävirallinen tiski jossa oli Finnairin henkilökuntaa. Aikamme siinä asiaa selittäen selvisi että kone on ihan täysi mutta virkailija sai meille kuitenkin uudet istumapaikat muita henkilöitä siirrellen.

On se lähtöselvityksen tekeminen netissä pirun helppoa!

Positiivista oli se, että kone lähti ajallaan ja oli perillä Varsovassa jopa 15min etuajassa.

"Näkymä huoneemme ikkunasta, 15 kerroksesta."

Perillä etsimme meidän taksikuskia, eipä näkynyt missään nimikylttiä. Odotimme, kiersimme, ei mitään. Soitto vahvistuksen puhelinnumeroon ja siellä neuvottiin paikka missä henkilö odottaa, sininen t-paita ja nimikyltti. Ohjeet olivat hyvin selvät sillä olimme juuri siinä aulassa ja arvatkaa vaan oliko siellä edes ketään sinisessä t-paidassa olevaa henkilö, EI! Meitä pyydettiin odottamaan ja soitettiin takaisinkin. Kysyttiin olimmeko löytäneet ko. henkilön, emme, joten meitä pyydettiin odottamaan juuri siinä Info tiskin edessä. Ketään ei kuulunut, ei näkynyt ja soitto samaan asiakaspalveluun vaikutti siltä että numeromme oli blokattu. Emme saaneet enää yhteyttä ko. numeroon joten siirryimme ulkona olevaan taksijonoon ja pääsimme lopulta huoneistoomme.

Tämän pienen odottelun kuittasi kuitenkin hyvin siisti huone, upeilla näköaloilla ja saimme sen heti, pari tuntia etuajassa. Myöhemmin tein tästä taksikuljetuksesta myös valituksen Booking.comille.

Huoneeseen pääsy oli mielenkiintoinen, huoneemme oli Varsovan keskustassa, normaalin kerrostalon 15. kerroksessa. Aulassa oli 24/7 vartija ja ovi johon saimme koodin. Koodin laittaminen vaati hieman opettelua mutta kun tajusi lopulta tekniikan se sujui hyvin. Koodilla pääsi käytävään ja hissiin jonka jälkeen huoneemme ulko-ovessa oli lokero joka aukesi toisella koodilla, sieltä löytyi huoneen avain. Ensin avattiin ovi jonka jälkeen oli lyhyt käytävä ja toinen lukollinen ovi. Vuokraaja oli varmaan jakanut isomman asunnon kahteen pienempään asuntoon. Huone oli todella siisti ja nykyaikainen, ainoa miinus oli vessassa oleva viemärin haju joka lakkasi aina iltaisin.

Ensimmäisenä suuntasimme kaupungille. Yllätys oli suomalaiselle suuri sillä Puolassa on kaikki erikoistavaraliikkeet sunnuntaisin kiinni. Niimpä katselimme kaupunkia, kävimme syömässä ja nautimme kivasta +23 asteen lämmöstä. Keskustassa oli liikkeellä myös paljon urheiluautoja ja pääsimme näkemään myös erään Lamborghinin liikkelle lähdön joka päätyi kivimuuriin. Varmaan kallis paukku omistajalle!

Illalla ihailimme huoneen ikkunasta huikean kaunista auringolaskua ja yön pimetessä pilvenpiirtäjien valoja. Kävelyä kertyi tänään 14.1km.

5.6.2023 Maanantai - Westfield Arkadia.

Nukuimme rauhassa, sillä päivän pääkohde Westfield Arkadia avautuisi vasta klo.10.00.

Kyseessä on hotellilta noin 3.5km päässä oleva EU alueen suurin kauppakeskus,

kooltaan noin 2,5x Jumbo + Flamingo! Aamupalaksi söimme edellisenä iltana ostetun valmiin patongin ja mansikoita. Mansikat maksoivat muuten 2.2e / kg.

Menimme kauppakeskukseen taksilla, tuo matka kustansi noin 4 euroa.

Aamupäivällä oli keskuksessa tilaa, nautimme Pubble Tea mukit, söimme yllätys, yllätys, Burger Kingissä ja kiersimme liikkeitä varmaan 1-4 kertaa. Mukaan lähti Moonalle mm. Vans reppu, Nike Air Jordan huppari, Under Amour shortsit ja minulle Adidaksen kengät. Piti Helillekin ostaa North Facen ja Niken paidat. Merkkiliikkeiden hintataso oli suomen luokkaa mutta joitakin tuotteita oli jopa alennuksessa, esim. omat lenkkarit löytyisi suomessa halvimmillaan 87 eurolla kun sain ne täältä noin 40 eurolla! Itse kauppakeskus on jo näkemisen arvoinen paikka, todella kaunis, puhdas ja tyylikäs. Lisäksi liikkeissä voit ihailla vaikka todella erikoisiakin vaatteita ja tuotteita - myös kalliita sellaisia.

Loppupäivän vietimme taas Varsovan keskustassa. Ruokaa, jäätelöitä, maisemia. Ruokien hintataso oli noin -40%...-60% suomen tasosta. Tänään oli selkeää ja lämmintä varjossa +26 astetta.

Illalla kävelimme vielä lenkin ikkunasta näkyvien pilvenpiirtäjien suuntaan ja löysimme sieltä palasen säilynyttä juutalaisten gettoa, paikkaa jossa natsit pitivät ihmisiä ennen heidän surmaamistaan keskitysleireillä. Kävelyä kertyi tänään taas 14.1km.

6-7.6.2023 Viimeinen lomapäivä Varsovassa ja kotiinpaluu.

Shoppailua, sitä oli taas tänään tiedossa. Kävimme eri kauppakeskuksissa, pikku liikkeissä ja nautimme keskustan vilinästä. Jäätelöllä kävimme Kulttuurin- ja tieteenpalatsin näköalatasanteella josta avautui huikeat maisemat Varsovaan. Käynnissä olikin tuuria sillä lippuja ostettaessa jono oli 6 henkilöä, mutta kun palasimme alas oli jono luokkaa 100 henkilöä! Tänään oli selkeää, lämpötila +28 astetta ja kävelyä kertyi 15.0km! Päivän jälkeen oli edessä viimeinen yö Varsovassa joka olikin hieman meluisampi, naapureista kuului välillä kolketta, putkistot aloittivat ihmeellisen paukkeen keskellä yötä jne.

Viimeinen yö heikensi selvästi majoituksen arvosanaa joka olisi ilman sitä ollut 8.5.

Yhteenveto Varsovasta

Minulla ei ollut mitään syytä lähteä Varsovaan, se vaan joutui sattumalta kohteeksi.

Olen ajanut autolla muutaman kerran Varsovan ohi joten olihan se kiva nähdä kaupunki lähempääkin. Ensimmäiseksi kiinnitin huomiota kaupungin siisteyteen, roskia oli vain roskapöntöissä! Kukaan ei keskustassa heittänyt roskia maahan.

Toinen oli liikenne, jalkakäytävät olivat leveitä ja niillä usein jopa mutkitteli pyörille tehty väylä. Pyörät pysyivät näillä väylillä ja jalankulkijat eivät menneet niille. Kun jalankulkija ylitti pyörien väylää hän katsoi kumpaankin suuntaan tuleeko pyörää ja antoi tarvittaessa tietä. Ihmiset eivät menneet punaisia päin, eikä myöskään autot. Kaikki vuokraskuutit parkkeerattiin niin sivuun aitoihin kiinni kuin pystyi, samoin pyörät. Jos olit lähestymässä suojatietä jossa ei ollut liikennevaloa, auto pysähtyi jo kaukaa odottamaan sinua suojatielle, näin tekivät jopa pyörälijät. Jalankulkija oli liikenteen kuningas, sen jälkeen tuli pyörä ja autoilija oli se joka väisti kaikkea. Kerjäläisiä nähtiin kaksi, puhtaampaa kaupunkia en ole ikinään nähnyt, uskon etten tule näkemäänkään.

Kokonaisuudessaan suosittelen vilpittömästi Varsovaa vaikka ikuisen Krakovan tilalle, Prahan tilalle jne. Tiedän kaupunkia myös netissä tutkineena että sieltä löytyy myös upea vanha kaupunki, lukuisia toisen maailmansodan kohteita, museoita jne.

Vietin tyttöni Moonan kanssa todella kivan kaupunkiloman ja mietinkin jo, mikä on seuraava kohteemme? Berliinin ja Varsovan välillä ehti aikaa mennä 5 vuotta, seuraava matka olisi kiva tehdä jo kahden vuoden kuluttua?